لیزر لکه ها – خالکوبی – تتو یکی از پرکاربردترین و رایج ترین لیزردرمانی بخش پوست می باشد که همواره اهمیت زیادی در زیبایی دارد. در این بخش ما به طور کامل ،لیزر لکه ها – خالکوبی – تتو را شرح خواهیم داد.

رایج ترین ضایعات پیگمانته ناشی از پیری مربوط به نور شامل کک و مک،لنتیگو آفتاب(لکه های آفتابی) و پیگمانتاسیون لکه ای است.برخی اختلالات رنگدانه مثل هیپرپیگمانتاسیون پس التهابی(PIH) ملاسما و پویکیلودرمای سیوات در اثر تماس با اشعه ماورابنفش(UV) ایجاد شده یا تشدید میگردند.

تماس طولانی مدت با نور UV همچنین در ایجاد ضایعات پیگمانته بدخیم مثل ملانوم و کارسینوم سلول بازال(BCC) پیگمانته نیز دخیل می باشد.اما نئوپلاسمها اندیکاسیون لیزردرمانی نمی باشند.پیش از درمان ضایعات پیگمانته می بایست خوش خیم بودن آنها اثبات گردد.

لنتیگوهای آفتابی

که تحت عنوان لکه های آفتابی نیز اطلاق می شوند یکی از شایع ترین ضایعات خوش خیم پیگمانته هستند که در اثر پیری پوست ناشی از تماس با آفتاب ایجاد می گردند.این ماکول های تیره در اثر تماس طولانی مدت با آفتاب دچار افزایش اندازه و تعداد میگردد و اغلب در اطراف صورت، گردن، قفسه سینه و سایر نواحی در معرض آفتاب بدن مشاهده می گردد.

کک و مک

مشابه لنتیگو بوده اما کوچکتر است و در تابستان تیره تر و در زمستان روشن تر است.پوست مبتلا به آسیب ناشی از نور اغلب دچار پیگمانتاسیون لکه ای می گردد که نواحی از هیپوپیگمانتاسیون و هیپرپیگمانتاسیون توام می باشند.برخی بیماران دچار پیری پوست ناشی از آفتاب پوستشان به شکل مزمن دچار هیپرپیگمانتاسیون می گردد حالتی که آفتاب سوختگی مزمن یا برنزه شدن اکتینیک اطلاق می گردد.

اختلالات رنگدانه ای

در اثر تماس با اشعه ماورابنفش تشدید می شوند شامل PIH، ملاسما و پویکیلودرمای سیوات هستند.PIH به صورت ماکول یا لکه (patch) قهوه ای رنگ در محل التهاب مثلا پس از آکنه یا تروما مشاهده می گردد و ممکن است عارضه ای از التهاب ناشی از لیزردرمانی باشد.

PIH اغلب در افراد با نوع پوست فیتزپاتریک تیره(IV – IV) دیده می شود.ملاسما شامل لکه های شبکه ای هیپرپیگمانته و ماکول های قهوه ای رنگ در صورت است که به شکل رایج گونه ها، لب فوقانی، پیشانی و چانه را درگیر می کند.ملاسما اغلب متعاقب تغیرات هورمونی زنانه مثلا حاملگی (کلواسما) یا مصرف ضد بارداری های خوراکی ایجاد می شود. ملاسما ممکن است در گردن، قفسه سینه و ساعد نیز ایجاد شود اما این حالت شیوع کمی دارد.

پویکیلودرمای سیوات

به شکل تغیر رنگ قرمز و یا قهوه ای قفسه سینه ، خارج کردن یا گونه ها اطلاق می شود.پیگمان ملانین رنگ پوست و ضایعات پیگمانته را مشخص می کند.تغیرات رنگدانه ای پوست دچار پیری ناشی از آفتاب بدلیل اختلالات تنظیم ساخت ملانین و رسوب آن در پوست ایجاد میشود.

تماس طولانی مدت با UV سبب افزایش تعداد ملانوسیت های بیش فعال و رسوب غیر طبیعی ملانین در اپیدرم می گردد. این امر سبب ایجاد نواحی دچار افزایش ملانین می شود که به شکل مناطق دچار هیپرپیگمانتاسیون مثل کک و مک یا لنتیگو و از طرفی نواحی دچار کمبود ملانین (به صورت هیپوپیگمانتاسیون) مشاهده می گردد.

ضایعات پیگمانته (رنگدانه ای)

ضایعات پیگمانته را بر اساس عمق تجمع ملانین در پوست می توان به انواع اپی درمی، درمی یا مختلط درمی و اپیدرمی طبقه بندی کرد.لنتیگوهای آفتابی و کک و مک در اپی درم واقع شده اند در حالی که PIH، ملاسما و پویکیلودرمای سیوات ممکن است در هریک از دو لایه یا در سطح هر دو لایه باشند.

جهت تعین عمق پیگمان ملانین در پوست از لامپ وود (wood) نیز می توان استفاده کرد.هنگامی که نور لامپ وود به پوست تابیده می شود ضایعات پیگمانته اپیدرمی نسبت به پوست زمینه ای تیره تر و حاجب تر به نظر می رسد در حالی که پیگمانتاسیون درمی نسبت به پوست زمینه ای کمتر حاجب است.

لیزرهای QS(کیوسوئیچ)

لیزرهای QS پهنای (طول مدت) پالس بسیار کوتاهی در حد پیگوثانیه و نانوثانیه تولید می کنند.اندازه ملانوزوم ها بسیار کوچک بوده (در حد یک میکرومتر) و به این پهنای (طول مدت) پالس بسیار کوتاه پاسخ مطلوبی می دهد.همچنین لیزرهای با طول موج کوتاه تر جذب زیادی توسط ملانین داشته و در درمان ضایعات پیگمانته اپی درمی مثل کک و مک و لنتیگو در انواع پوست روشن بسیار موثر هستند.

نتیجه بالینی کار با لیزرهای QS ایجاد لکه های سفید و خشک است که اغلب با پشتی هم همراه می باشد.هنگامی که ضایعات مجزا با این طول موج درمان می شوند قطر شات(دسته پرتو) به گونه ای انتخاب می شود که با اندازه ضایعه مطابقت داشته باشد و از ایجاد تغیرات پیگمانته پوست اطراف پیشگیری گردد.

علاوه بر درمان ضایعات اپی درمی مجزا از لیزرهای QS532nm و QS755nm میتوان جهت درمان نواحی وسیع و هموار دچار آسیب ناشی از آفتاب در پوست های روشن استفاده کرد.لیزر QS1064nm بدلیل عمق زیاد نفوذ و جذب پایین بوسیله ملانین جهت درمان اختلالات درمی مثل ملاسما، پویکیلودرمای سیلوات و PHI بکار می رود و در تمامی انواع پوست (I-VI) ایمن است.