آکنه عبارت است از نوعی بیماری التهابی فولیکول های مو و غدد سباسه مربوط به آن است.

در درجه اول این بیماری وابسته به تغیرات هورمونی طی دوره بلوغ است و اکثرا بین 12 تا 14 سالگی بروز می کند.در دختران آکنه زودتر از پسران ظاهر می شود چون رشد جنسشی در دختران زودتر بروز می کند.

ممکن است آکنه بین 15 تا 19 سالگی خیلی شدید شود و به دنبال آن بهبود به تدریجی یا محو ضایعات تا سن 20 سالگی دیده می شود.در تعداد کمی از افراد ممکن است تا سن 40 سالگی نیز ادامه داشته باشد.

ضایعات آکنه ای

  • کومدون های باز (سر سیاه)
  • کومدون های بسته (سر سفید)

نحوه ایجاد

هر فولیکول مو دارای یک یا چند غده سباسه است که ماده سبوم را تولید می کنند.سبوم به درون فولیکول تخلیه می شود و از آنجا به سطح پوست راه پیدا می کند.

طول و قطر هر مو الزاما با اندازه غده های سباسه متناسب نیست ، مثلا در پوست خانم ها یا در منطقه بینی این غده ها به نسبت خیلی بزرگ هستند در صورتی که موهای این نواحی تقریبا غیر قابل رویت هستند.

وقتی موها کوچک و دهانه فولیکول بزرگ باشد به نظر می رسد که در سطح پوست منافذ کوچکی وجود دارند.غده سباسه در تمام بدن به جز کف دست و پا پراکنده اند.تعداد آنها در صورت، قسمت فوقانی سینه و پشت بیشتر است و در واقع این مناطق برای ایجاد آکنه مستعدتر هستند.

رژیم غذایی

در اکثر موارد غذا تاثیری بر آکنه ندارد ولی توصیه های چندی ممکن است از نظر غذایی برای بیماران دچار این ضایعه لازم شود.اگر رابطه واضحی بین یک خوراکی بخصوص و آکنه وجود داشته باشد باید از آن فرآورده غذایی اجتناب شود.

فرآورده های شیر

بیمارانی که از آنتی بیوتیک های گروه تتراسیکلین استفاده می کنند باید از مصرف فرآورده های شیر همزمان با این آنتی بیوتیک خودداری کنند.بعد از مصرف این فرآورده ها باید حداقل تا دو ساعت آنتی بیوتیک ها مصرف نشوند .

شستن صورت

آکنه فرآیندی است که از سطح پوست منشا نمی گیرد بلکه قسمت های عمیق تر پوست شامل غدد سباسه و فضای درونی فولیکول ها مسئول ایجاد آن هستند بنابراین شستن و تمیز کردن پوست به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند.

نور خورشید

آفتاب در اکثر موارد سبب بهبودی خفیف آکنه می شود . در حدود یک پنجم موارد نور خورشید تاثیری بر آکنه ندارد و در تعداد اندکی از بیماران سبب تشدید آکنه می شود.